АРХИВ 2022

25. Биенале на хумора и сатирата в изкуството 2022, ИКОНОМИЯ НА СРЕДСТАВАТА
Тренинг за чувствителност - кураторска изложба на Олав Вестфален
/20 май - 30 септември, 2022, етаж 3/














Ако мислите, че „схващате“ тази изложба, тогава напълно пропускате смисъла. Ако не я схващате, погледнете пак.

Тренинг за чувствителност се фокусира върху двусмисления и недоизяснен — дори несмешен — хумор. Става дума за комедия, която не се стоварва с гръм и трясък върху финала, а по-скоро остава във въздуха, плаваща из значенията, като по този начин подкопава това, което знаем. Докато към съвременното изкуство все повече има очакване да бъде разбираемо, тази изложба разглежда начините, по които то не успява да комуникира ясно. Тя твърди, че изкуството триумфира точно когато не успее да предаде точно дадено мнение; когато създава бъркотия в посланието си.

Много от творбите в изложбата ще изглеждат все едно са на грешното място и в грешната тоналност. Те приличат на неуспешни шеги, но може и да са нещастни случаи, поезия, нонсенс, мърморене на луд. Тренинг за чувствителност е нещо, което нежно те разяжда. Гризка си от сигурността и истината. Ако междувременно е забавна, това също вероятно е инцидент.


















Шарл Бодлер описва как гротескната или „абсолютната“ комедия може силно да промени нашите представи за реалността и мястото ни в нея (Charles Baudelaire, On The Essence of Laughter, 1855). Други комедийни методи постигат също толкова дълбок ефект чрез по-сдържани средства. Те биха могли да бъдат описани като невъзмутими, без да се издават; каменното изражение на объркващо съдържание без съучастническо намигване. Художниците в тази изложба използват както тези стратегии, така и редица други. Това, което споделят, е отказът да подредят бъркотията на преживяното. Тук, поне този път, системите, вярванията и мненията имат ниска репутация; егото и идентичността също са ерозирали. А познанието? Все едно. Тук влизаме в сивата зона на несигурността и учудването.

Разбира се, художниците в тази изложба все още обитават този свят. Те се тревожат за социалната несправедливост, климатичните промени, вирусите, войните и удивителните пируети на късния капитализъм, както всички останали. Те засягат проблемите от реалния свят, като същевременно ни отказват от илюзорната сигурност на окончателните позиции. Вместо да гледаме на комедията като на риторическо оръжие, което одобряваме или не одобряваме в зависимост от това дали харесваме или не харесваме това, към което е насочена, Тренинг за чувствителност определя хумора като отношение – като начин на пребиваване в парадоксален свят. Американската лингвистка Кандис Д. Ланг разграничава простата ирония от хумора, описвайки хумора като „устойчива ирония като философска позиция“ (Candace D. Lang, Irony/Humor: Critical Paradigms. John Hopkins University Press)

Сатирата и комедията обикновено се обсъждат по линия на това какво може и не може да се каже или покаже, което обикновено води до двойно по-дълбоко вкопаване на всяка от страните в своята позиция. Тези често неучтиви и до голяма степен безплодни дебати рядко се водят от хумористи или художници, а по-скоро от журналисти, политици, академици, духовенство или терористи, които очакват комедията и комичното изкуство да се придържат към собственото им чувство за хумор. Тук идва мястото на Тренинг за чувствителност. Заглавието на изложбата е ироничен удар по корпоративната култура; по опитите на отделите по човешки ресурси по целия свят да администрират морала чрез политика. Но освен като (признавам, евтина) нападка към професионалната мениджърска класа, заглавието трябва да се приема сериозно. Ако искаме да успеем да се измъкнем от различните задънени улици, в които сме се набутали, ще трябва да се научим на различен вид възприятие; по-фино настроено внимание към себе си, към другите и към света, от който се предполага, че сме неразделна част. Ще ни трябва тренинг - и чувство за хумор.





















Тази изложба е част от по-голямото Габровско биенале, което носи заглавието Икономия на средства и е посветено на екологични и икономически проблеми като намаляващите природни ресурси и бързо свиващото се право на грешка, в което се оказва, че маневрираме като цивилизация, изправена пред социален и екологичен катаклизъм. Тренинг за чувствителност използва периферен подход и се фокусира върху основните социални нагласи, които вероятно са еднакво голяма част от проблема, колкото това какво горим, какво ядем или на кого даваме да ни върши мръсната работа. Има видове хумор, които тоталитаристите, сексистите или расистите не понасят. Това е добра новина. Лошата новина е, че същият вид хумор може да бъде също толкова дразнещ за моралистите, евангелистите и дори прогресивните сатирици. Габрово, столицата на самоироничния хумор – градът, превърнал предразсъдъците на всички срещу себе си в източник на гражданска гордост и туристически приходи – може да е идеалното място за обучение в дълбок хумор, за обръщане на внимание на неяснотите, сложността, изненадите и ученето/отучването.

Олав Вестфален, Стокхолм, март 2022 г.



Артисти: APT (Асоциацията за палиативен обрат), Ларс Архениус, Софи-Ан Белил, Майк Буше, Даниел Божков, Сесилия Едефалк, Андреас Фегершьолд, Каша Фудаковски, Феликс Гмелин, Памела Линс, Дафна Маймон, Татенда Мбудзи, Михаил Михайлов, Аманда Нюол, Самуел Нихолм, Лаура Пиентка, Рои Розен, Олав Вестфален.

Биеналето се организира от Музея на хумора и сатирата с подкрепата на Община Габрово и Министерството на културата.



25. Биенале на хумора и сатирата в изкуството 2022, ИКОНОМИЯ НА СРЕДСТАВАТА
Раздел Съвременно изкуство
/20 май - 30 септември, 2022, етаж 2, етаж 3/
























Възможно ли е планетарното въображаемо да се презареди с хумор, сатира, веселост и дружелюбие? Било то за да проумеем как да преминем през краха възможно най-хуманно или да преосмислим колко ни е достатъчно и какво означава да живеем добър живот. Като тема на Биеналето, Икономия на средствата означава промяна към грижа и поддръжка вместо шоубизнес; вглеждане в обществото, но и поглед към изкуството, неговите начини на производство и изразни средства, където краткото, икономичното и простото са част от поднасянето на поантата.

В тазгодишното издание на Биеналето получихме 561 произведения, от които бяха селектирани 39 произведения на 37 автори. Селекцията бе направена от жури в състав: Даяна Кембъл Бетанкур, Лука Ло Пинто и Юнг Ма.

Заповядайте в Музей на хумора и сатирата, зали 3 и 6, за да разгледате всички селектирани произведения в раздел Съвременно изкуство!

Биеналето се организира от Музея на хумора и сатирата с подкрепата на Община Габрово и Министерството на културата.


25. Биенале на хумора и сатирата в изкуството 2022, ИКОНОМИЯ НА СРЕДСТАВАТА
Раздел Карикатура
/20 май - 30 септември, 2022, етаж 4/



Възможно ли е планетарното въображаемо да се презареди с хумор, сатира, веселост и дружелюбие? Било то за да проумеем как да преминем през краха възможно най-хуманно или да преосмислим колко ни е достатъчно и какво означава да живеем добър живот. Като тема на Биеналето, Икономия на средствата означава промяна към грижа и поддръжка вместо шоубизнес; вглеждане в обществото, но и поглед към изкуството, неговите начини на производство и изразни средства, където краткото, икономичното и простото са част от поднасянето на поантата.

В тазгодишното издание на Биеналето получихме 539 карикатури, от които бяха селектирани 81 произведения на 69 автори. Селекцията бе направена от жури в състав: Ан Дерен, Алла Георгиева, Антониу Антунеш, Нилс Бо Бойесен и Райма Супрани.

Заповядайте в Музей на хумора и сатирата, етаж 4, за да разгледате всички селектирани произведения в раздел Карикатура!

Биеналето се организира от Музея на хумора и сатирата с подкрепата на Община Габрово и Министерството на културата.



25. Габровско биенале гостува на Народна библиотека "П.Р. Славейков" във Велико Търново
12 юли - 31 юли, 2022














Откриване: 12 юли, 11:30
Място: Велико Търново, Народна библиотека "П. Р. Славейков"

Мобилната изложба на 25. Габровско биенале на хумора и сатирата гостува на Народна библиотека "П.Р. Славейков" във Велико Търново! Ще открием официално изложбата на 12 юли в 11:30 часа. Ще имате възможност да я разгледате до края на месеца. Гостуването на изложбата е съвместна инициатива с нашите партньори от ТАМ Велико Търново.

През 2022 Музеят на хумора и сатирата в Габрово навършва заветните 50 години. Тази златна годишнина съвпада с 25-тото издание на Габровското Биенале, един от най-мащабните международни форуми за изкуство в България. Тази година то може да се похвали с цели три изложби с участието на над сто артисти от цял свят. Темата е Икономия на средствата, актуална не само заради пословичната габровска пестеливост, а и с оглед на все по-критичната нужда от икономисване, запазване и грижа за ресурсите в световен мащаб. За тази изложба подбрахме малка част от творбите, селектирани от международно жури в раздел Карикатура. Те ще ви усмихнат, но и със сигурност ще ви дадат храна за размисъл.

Очакваме ви в Музея на хумора и сатирата до 30 септември, за да разгледате нашите три изложби - журираните селекции Карикатура и Съвременно изкуство, както и кураторската изложба Тренинг за чувствителност, в пълния им разкош. Заповядайте!

25. Габровско биенале гостува на Народно читалище в гр. Калофер
6 юли - 31 юли, 2022














Откриване: 6 юли, 10:30
Място: Калофер, Народно читалище "Христо Ботев 1869"

Мобилната изложба на 25. Габровско биенале на хумора и сатирата гостува на в Народно читалище "Христо Ботев 1869" в Калофер! Събитието ще бъде с продължителност от 6 до 31 юли 2022 г. Гостуването е съвместна инициатива с нашите партньори от Национален парк "Централен Балкан".

През 2022 Музеят на хумора и сатирата в Габрово навършва заветните 50 години. Тази златна годишнина съвпада с 25-тото издание на Габровското Биенале, един от най-мащабните международни форуми за изкуство в България. Тази година то може да се похвали с цели три изложби с участието на над сто артисти от цял свят. Темата е Икономия на средствата, актуална не само заради пословичната габровска пестеливост, а и с оглед на все по-критичната нужда от икономисване, запазване и грижа за ресурсите в световен мащаб. За тази изложба подбрахме малка част от творбите, селектирани от международно жури в раздел Карикатура. Те ще ви усмихнат, но и със сигурност ще ви дадат храна за размисъл.

Очакваме ви в Музея на хумора и сатирата до 30 септември, за да разгледате нашите три изложби - журираните селекции Карикатура и Съвременно изкуство, както и кураторската изложба Тренинг за чувствителност, в пълния им разкош. Заповядайте!

25. Габровско биенале на хумора и сатирата гостува на Природонаучния музей в Черни Осъм с изложба Карикатура
11 юни - 13 юли, 2022














Откриване: 11 юни, 11:00
Място: Черни Осъм, Природонаучен музей

Природонаучният музей в Черни Осъм е втората локация, в която ще представим пътуващата изложба Карикатура от 25-тото издание на Габровското Биенале. Откриването е на 11 юни от 11:00 часа и е част от програмата на Съпътстващото събитие към фестивала на Нов Европейски Баухаус в Брюксел, организирано от колегите от Музея. Можете да я разгледате от 11 юни до 3 юли 2022 година.

През 2022 Музеят на хумора и сатирата в Габрово навършва заветните 50 години. Тази златна годишнина съвпада с 25-тото издание на Габровското Биенале, един от най-мащабните международни форуми за изкуство в България. Тази година то може да се похвали с цели три изложби с участието на над сто артисти от цял свят. Темата е Икономия на средствата, актуална не само заради пословичната габровска пестеливост, а и с оглед на все по-критичната нужда от икономисване, запазване и грижа за ресурсите в световен мащаб. За тази изложба подбрахме малка част от творбите, селектирани от международно жури в раздел Карикатура. Те ще ви усмихнат, но и със сигурност ще ви дадат храна за размисъл.

Очакваме ви в Музея на хумора и сатирата до 30 септември, за да разгледате нашите три изложби - журираните селекции Карикатура и Съвременно изкуство, както и кураторската изложба Тренинг за чувствителност, в пълния им разкош. Заповядайте!


25. Габровско биенале на хумора и сатирата гостува на Националния природонаучен музей при БАН с изложба Карикатура
1 - 23 юни, 2022














Откриване: 1 юни, 18:00
Място: София, Национален природонаучен музей при БАН, Зала Левентис

Темата на тазгодишното издание на Габровското биенале поставя акцент върху Икономия на средствата с поглед към връзката между екологичните и икономически проблеми, свързани с намаляващите природни ресурси и бързо свиващото се поле на грешка, в което се намираме като цивилизация. С творбите си авторите поставят с нарастваща острота въпроса, изправени ли сме пред социален и екологичен катаклизъм. Така темата Икономия на средствата става актуална не само заради пословичната габровска пестеливост, а и с оглед на все по-критичната нужда от пестене и опазване на природните ресурси в световен мащаб.

В тази изложба e представена малка част от творбите, селектирани от международното жури в раздел Карикатура. След първия поглед ще се усмихнете, но и със сигурност ще ви накарат да се замислите.

Кураторската изложба включва 18 автори от 9 държави. Посетителите ще могат да видят произведенията на носителя на Голямата награда Златен Езоп, Ивайло Цветков от България и на Олекси Кустовски от Украйна, носител на Наградата за карикатура.

Общо 645 художници от 77 държави изпратиха 1 100 творби, от които международното жури избра за участие 81 карикатури на 69 художници от 32 държави в карикатурната изложба и 39 творби на 37 художници от 20 държави в изложбата със съвременно изкуство.

През 2022 Музеят на хумора и сатирата в Габрово навършва заветните 50 години. Тази златна годишнина съвпада с 25-тото издание на Габровското Биенале, един от най-мащабните международни форуми за изкуство в България. Тази година то може да се похвали с цели три изложби с участието на над сто артисти от цял свят.

Непорочните моми
Карикатура
/Откриване: 1 април 2022, зала 7/



Те идват от села и паланки, от първични партийни организации и граждански квоти. Идват обрулени, смачкани и решени на всичко да се доберат до Райската градина на площад „Народно събрание“. Живеят в хармония с Адам от Банкя и бързат да опитат от суджуците на познанието и греха. Покриват телата си със скъпи дрехи, правят фейслифт на мутрите си, нареждат косите си и доволно се оглеждат във вестниците и телевизиите адамови. И тогава, о ужас, катран в меда, сол в кафето, вода в дизела - Цачева, Караянчева, Цацарова, Сидерова, Пеевска, Цветанова, Йотова, Радева, Папазова, Василева, Джамбазка, Мангърова, Михайлова, Милева, Нинова, Путина, Медведева, Ковачка, Гергова, Марешка, Симеонова и другите от осма страница на вестник Прас Прес. Пак са те и уж същите, още по-обрулени, още по- смачкани и неприлично оядени. Вижте ги отвъд Райската градина. Вижте ги във виртуалния ад, който нямате сили да им създадете в действителност.

Кои са Невъзпитаните карикатуристи от Прас Прес?

Алла и Чавдар Георгиеви са интернационален артистичен тандем, обединяващ широтата на славянската душевност и балканската практичност. Те започват съвместната си карикатурна дейност по време на развития социализъм с философски, метафизични и абсурдистки карикатури. Списанията „Карикатура” и „Апропо” ги откриват за света.
 Христо Комарницки е динозавърът, бягащ пред метеорите, които разполовяват живота му между аналоговия и дигиталния свят. Започва да рисува във времето, когато карикатурите, телевизорите и мислите са били черно-бели.
Чавдар Николов е карикатурист, минал през хълмовете на целия Преход. Убеден e, че карикатурата е като слънцето и въздуха за всяко живо същество. Понякога е награждаван, понякога преследван за своята невъздържаност.


МЕМОРИАЛ.Класически проект в съвременното изкуство - самостоятелна изложба на Андрей Врабчев
Инсталация
(11 септември - 31 декември 2021, зала 6)


Инсталацията "Мемориал - Класически проект в съвременното изкуство" се състои от безглава фигура в римска тога и комплект от шест портрета на съвременни политици - Тереза Мей, Бойко Борисов, Владимир Путин, Доналд Тръмп, Еманюел Макрон, Ангела Меркел. Всеки един от тях може да бъде поставен на фигурата. Противоречието между вечното и временното е подчертано допълнително от евтините материали и отливките, а не скулптираните в камък портрети.

Скулптурната инсталация е вдъхновена от практиката в древен Рим да се поставят безглави статуи на императора (владетеля), които разрешават бърза и лесна подмяна на портрета на императора при неговата смяна. По това време статуите са били използвани не само за възхвала, но и за информиране на поданиците за това кой е на власт, която често траела кратко.

Инсталацията поставя в центъра на вниманието властта сама по себе си, властта, която е по-дълговечна и по-важна и непреходна от личността, която я представлява - притежава временно. Това може да отнесем и към средновековната концепция за двете тела на краля: едното вечно - статуята, и едно физическо - портрета. Представена в музей, инсталацията напуска настоящето - сякаш времето е напреднало и портретите на тези добре познати в момента личности са станали неразпознаваеми, превърнали са се в археологически артефакт.

Портрети, автопортрети и шаржове - творби от художествения фонд на Музея
Живопис, скулптура, шарж
( зала Стефан Фъртунов)


Изложбата представя подбрана колекция от любими лица на писатели, актьори, художници, и не на последно място – габровски зевзеци, които българската публика свързва с хумора и сатирата, в произведения на Юри Буков, Стоян Венев, Владимир Димитров-Майстора, Борис Димовски, Доньо Донев, Любен Зидаров, Янко Павлов, Милка Пейкова, Вежди Рашидов, Тодор Цонев, Георги Чапкънов и други. Колекцията обхваща 95 творби (43 живописни платна, 26 пластики и релефи и 26 шаржа), създадени от средата на миналия век до наши дни. Те принадлежат на художествения фонд на Музея на хумора и сатирата, изграждан целенасочено и старателно вече 49 години.

Във времена на изолация и дистанция посетителят попада в пъстрата компания на Чудомир, Алеко Константинов, Радой Ралин, Тодор Колев, Стоянка Мутафова, Велко Кънев и Татяна Лолова, подредени на разстояние метър и половина един от друг, в съответствие с противоепидемичните мерки. Дори споменаването на имената им неизбежно поражда усмивки и ведро настроение. Това е и целта на организаторите на изложбата „Портрети, автопортрети и шаржове” – да предизвикат положителни емоции и да припомнят, че художественият фонд на Музея е една малка съкровищница на съвременно изкуство.