ИЗЛОЖБИ / ВРЕМЕННИ

ХХІІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017
Съвременно изкуство
/19 май - 30 септември 2017, Зала "Стефан Фъртунов"/

Новият раздел тази година - "Съвременно изкуство" - бележи по-нататъшно развитие на Международното биенале на хумора и сагирата в изкуството, разчупвайки рамките на традиционните жанрове, допускани досега. Така оргaнизаторите на конкурса разгърнаха фронт за участие на произведения на изкуството, изпълнени във всякаква техника и медия като живопис, скулптура, графика, рисунка, фотография, плакат, инсталация, видео и други. Статистически, тази новост се отрази в бройката на авторите, които за първи път участват в Габровското биенале, а то се провежда без прекъсване от 1973 година насам. Това са 361 нови автори от общо 813 участници, изпратили творби за Биенале 2017.

Конкурсната изложба "Съвременно изкуство" обхваща селектираните от международното жури 77 творби на 66 автори от 29 страни. Разнообразието от използвани тихники, медии и стилове е впечатляващо.

Наградените автори в раздел "Съвременно изкуство" ще бъдат обявени на официалното откриване на Биеналето в петък, 19 май 2017 година, 19.00 часа.


ХХІІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017
Карикатура
/19 май - 30 септември 2017, Зала 5/

Изложбата представя селектираните творби в раздел "Карикатура" на ХХІІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - 2017 с тема "Да се смееш в лицето на...". За конкурсната програма на Биеналето, обхващаща два раздела - карикатура и съвременно изкуство - бяха изпратени общо 1 277 творби на 724 автори от 69 държави. Броят на изпратените карикатури е 464. От тях международното жури допусна до участие в изложбата 106 карикатури на 86 автори от 37 страни. Редно е да се подчертае, че тазгодишният раздел "Карикатура" включва и две нови категории - анимирана карикатура и печатни издания с карикатура. По решение на международното жури всички изпратени в тези две категории творби ще бъдат показани на изложбата.

Наградените автори в раздел "Карикатура" на ХХІІІ Международно биеналето ще станат известни на церемонията по награждаването на лауреатите на 19 май 2017 година.


ХХІІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017
Да умреш от смях - изложба, курирана от Марко Стаменкович (Сърбия)
/19 май - 30 септември 2017, Зала 6/

Изложбата "Да умреш от смях" е първата курирана тематична изложба, включена в рамките на Международното биенале на хумора и сатирата в изкуството от първото му издание досега. Повърхностният прочит на заглавието може да се окаже подвеждащ за онези, които са склонни да свързват смеха със зала криви огледала. Затова е важно да се подчертае идеята на куратора Марко Стаменкович от Сърбия. А тя е опит за представяне на предполагаемо противоположни и несъвместими неща в една обща картина, събуждаща твърде различни възприятия у зрителя. Изложбата, включваща 31 творби на 27 автори от 19 държави, се занимава именно с исторически и културно разнообразни взаимодействия на явленията хумор и човешката смъртност. Тук хуморът се разбира като средство за придобиване на знание, а не единствено за постигане и изразяване на удоволствие; той може да преобърне надолу с главата здравия разум, в съответствие с преобръщането на рационалността, да ни предаде нов „урок по различие“ на човечеството като сложна система от мисли, вярвания, ритуали и бит.

Кой e Марко Стаменкович? Роден и израсъл в южна Сърбия, Стаменкович е историк в областта на изкуствата, чиито интереси гравитират около политическата рационалност на създаването на изображения и визуалната комуникация в глобалния контекст. През последното десетилетие той работи главно в сферата на съвременните визуални изкуства като куратор, критик, писател и лектор с фокус върху пресечната точка на визуалното мислене със социалните теории, политическите философии и културните практики на потиснатите.

Каквито и възприятия да събуди у зрителя тази необикновена изложба, едно е сигурно, тя няма да го остави равнодушен.


ХХІІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017
Картини от ателието на Николай Ангелов- ГАРИ - самостоятелна изложба
/19 май - 30 септември 2017, Зала 7/

Николай Ангелов-ГАРИ е носителят на Голямата награда "Златният Езоп" от ХХІІ Международно биенале на хумора и сатирата в изкуствата - 2015, а настоящата изложба е част от наградата според статута на конкурса преди две години.

Роден в Бургас, Николай Ангелов продължава да живее и работи в родния си град. Макар и да е завършил специалност скулптура във Великотърновския университет "Св.св. Кирил и Методий", той трайно е увлечен по живописта. Член е на Дружеството на бургаските художници и на Българското иконографско дружество. Ангелов има 12 самостоятелни изложби и повече от 40 участия в общи изложби в България и чужбина. Друга част от творчеството му заема проектирането и изписването на параклиса "Св. Пантелеймон" в Карлово; параклиса "Св. Архангел Михаил" в Сопот; църквата "Рождество богородично" в с. Братово и църквата "Св. Богородица" в град Средец.

Настоящата изложба на Николай Ангелов представя осем живописни платна и четири рисунки. Далеч от модните тенденции във визуалното изкуство днес, всяка картина на Гари е резултат на нещо преживяно. Темите в творчеството му са семейството, доброто и любовта. Интерисува се от състоянието на душата на героите си. Търси пътеките към всеобхватната и многолика любов, която превъплъщава в картините си. Казва, че творческите му търсения тръгват от изкуството на древен Египет и историята за Вавилон в Библията, за да изкристализират в изображението на иконата като внушение за святост.


Фабрика за хумор и сатира
Изложба за историята на сградата на Музея "Дом на хумора и сатирата"
/31 март - 30 септември 2017, Зала 7 /

Изложбата „Фабрика за хумор и сатира" представя историята на сградата на Дома на хумора и сатирата - разказ, водещ началото си още от далечната 1891 г. със създаването на кожарската фабрика на Братя Калпазанови, станала през 1975 г. „дом" на Дома на хумора и сатирата в Габрово.

Тенденцията за превръщането на стари индустриални сгради в модерни пространства за изкуство започва във времето, в което индустриалното производство забавя темповете си на развитие и в затворени и обезлюдени фабрики се заселват художници и културни организации. Началото на този процес е през 70-те години в САЩ и Канада, а по-късно примерът е последван в редица европейски градове. Един от най-разпознаваемите случаи на подобна трансформация е Музеят Тейт Модърн, създаден в сградата на стара електроцентрала в Лондон.

В България, а и на Балканите, това за пръв път се случва в града на пионерите-индустриалци – Габрово. Домът на хумора и сатирата намира подслон в резултат на реконструкция, преустройство, надстройка и пристрояване на бившата кожарска фабрика.

Каква е била първоначалната идея на първия директор на Дома Стефан Фъртунов и на проектанта на сградата арх. Карл Кандулков? Кои са етапите в развитието на архитектурния проект, строежа и преустройствата на сградата? Какви са любопитните факти, трудностите и полемиките, свързани с нея? Как се случва трансформацията на една сграда през различни социално-икономически и политически периоди? Какво трябва да пази едно преустройство и какво да промени? Проектираните по социалистическо време музеи и галерии за изкуство отговарят ли на функционалните им потребности в наши дни? Tова са част от въпросите, които изложбата повдига и на които, поне частично, се опитва да даде отговор.

Освен фотографии, чертежи и документи, изложбата представя и инсталация с част от впечатляващите за времето си технологични решения, използвани през 70-те и 80-те – камери, магнетофони, прожекционни апарати, компютри, контролери за осветитление. Технологичните решения са били интегрирана част от дейността на Дома и функционирането им е било заложено още при проектирането и изграждането на сградата, представена в първата част от изложбата.

За младите хора днес ще бъде трудно да си представят, че Домът на хумора и сатирата в Габрово е създаден по времето, когато се появяват за продажба първите персонални компютри с монитор в света. И макар днес Музеят да изглежда като типично галерийно пространство, той е замислен със структурата и функциите на съвременен музей, като към него е създаден и Експериментален сатирично-вариететен театър с иновативни за времето си мултимедийни решения и напълно оборудвани телевизионно и звукозаписно студио. Така например сцената на вариететния театър има мултимедиен проектор General Electric със задна прожекция, който е позволявал да се правят спектакли с интегрирани видеопрожекции. Използвана е и система от диапроектори с контролери и програматори, които позволяват да се прожектират върху екран или интериорни части плавно анимирани изображения. Звукозаписното студио дава възможност за продуциране музикални изпълнения, а телевизионното студио – да се монтират видео продукции от спектаклите във вариететния театър, които да се излъчват по телевизията.

Изложбата е създадена по проучване на арх. Цветомир Ценков и екип на Музея и се посвещава на 45-годишнината от основаването на институцията. Проучването е един уникален по своята същност документ – историческо, урбанистично, архитектурно, интериорно и строително проучване на процесите, участниците и документацията на проект за трансформация на промишлена сграда в културен обект – изследване, което се прави за първи път в България.

В проучването и изложбата са използвани материали от архивите на Музея „Дом на хумора и сатирата“, Регионалния исторически музей – Габрово, Държавния архив – Габрово, Института по етнография и фолклор към БАН, както и от личните архиви на архитектите Йорданка и Орлин Кандулкови, Христина Каменова и Георги Генев.
Изложбата „Фабрика за хумор и сатира“ се осъществява с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.